Pan Karel si vychutnával báječné úterní odpoledne. Výlet s rodinou do Splitu zakončili pozdním obědem s výhledem na tyrkysové moře. Co může být víc? A navíc ta výrazně větší benevolence ohledně alkoholu za volantem, pomyslel si, když dopíjel první a zároveň poslední dobře vychlazené pivo. Měl chuť ještě na jedno, ale zůstal poctivý, protože ho za chvíli čekalo šoférování k ubytování. Nechtěl porušit pravidla, ale do v Chorvatsku povolených 0,5 promile alkoholu v krvi se jeden půllitr v pohodě vešel. Proč jde v zahraničí řídit i po sklence piva či vína a u nás ne? Zadumal se. Očividně to jde a nikdo s tím nemá problém.
Nastal čas na návrat a dobře naladěná rodina vyrazila autem směr Makarská. Jenže ve zmatku dopravní špičky do jejich vozu narazil řidič, který vystřelil z vedlejší silnice, aniž by jim dal přednost. Následky díkybohu nebyly tragické, byť náladu i dovolenou pokazily. Manželka na místě spolujezdce naříkala nad zlomenou rukou, děti zaznamenaly pár naraženin a odřenin a pan Karel kromě toho bručel nad pořádně pošramoceným Fordem. Alespoň získáme odškodnění, utěšoval se. Vždyť vina je tady úplně jasná - my jeli po hlavní a ten bláznivý Chorvat do nás nalítl. Nehodu řešila i policie, která dala mimo jiné oběma řidičům dýchnout. V panu Karlovi byla chvíli malá dušička, ale uklidnil se, když tester ukázal povolených 0,42 promile.
Jaké ale bylo jeho překvapení, když byl přesto označen za částečného viníka a poškození mu bylo výrazně kráceno! Co se v modelovém příběhu zvrtlo?
"Mnoho českých řidičů vítá a aktivně využívá toho, že je v zahraničí tolerováno určité množství alkoholu v krvi. Jenže už vůbec netuší, že situace je v pohodě vlastně jen při běžných silničních kontrolách. Jakmile s alkoholem v krvi bouráte, máte problém. A to přestože jste nehodu nezavinili a i když je obsah alkoholu ve vaší krvi v toleranci," varuje Tomáš Beck, odborník na odškodnění společnosti Vindicia.
Proč to tak je?
"I v naprosto jasných případech, kdy jedete po hlavní silnici a nedá vám přednost auto přijíždějící z vedlejší komunikace, můžete být s povolenám množstvím alkoholu minimálně spoluviník. Což samozřejmě znamená i velkou neochotu pojišťoven plnit a zaplatit odškodnění. To je často minimálně výrazně kráceno, pokud ne úplně upřeno," doplňuje Beck. Argument je jasný - pokud by byl řidič zcela střízlivý, dost možná by na potenciál střetu reagoval o pár setinek vteřin rychleji a srážce by bleskovou akcí zabránil.
Průměrná hodnota odškodnění po dopravní nehodě je asi 950 tisíc korun. Krácení v podobných situacích bývá velmi významné. "Zvažte proto, zda vám sklenice piva či vína za takový risk stojí," nabádá Beck.