Jízda na motorce je romantický, ale i adrenalinový zážitek. Motorkáři však patří mezi křehké účastníky provozu - tam, kde nehoda dvou aut končí promáčknutými plechy, mají milovníci jedné stopy daleko vážnější následky. Řidiči skútrů, mopedů či motocyklů také bohužel tvoří poměrně vysoký podíl mezi obětmi nehod. Celkově se tedy vyplatí zaměřit se jak na sjednání pojistky, tak dobře znát své nároky a vědět, co je u nehod motorkářů pro pojišťovny důležité.
Pojišťovny se u motorkářů zaměřuje i na jiné faktory než u řidičů aut. Roli zde nehraje použití pásů. Naopak se vedle případného požití alkoholu řešení například i to, zda měl homologovanou helmu a jaký byl stav motocyklu. „To vše může být faktorem pro krácení či úplné znemožnění plnění,“ varuje Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia.
I pro motorkáře je při vyřizování odškodnění klíčové dobře znát své nároky. Měl by si pohlídat hlavně to, aby se při stanovení výše částky přihlíželo k aktuální, nedávno modernizované Metodice Nejvyššího soudu. Odškodnění se totiž může dramaticky lišit, může potvrdit motorkář, který z původních 312 tisíc korun získal na základě nového posudku 1,3 milionu.
Milovníci jednostopých vozidel jsou často na komplikace připraveni a zřizují si soukromé životní pojistky. Stejný krok učinil motorkář, který boural vlastní vinou – bohužel se závažnými následky, kdy zůstal upoután na invalidní vozík. „Pojišťovna mu z 16 položek různých zranění uznala pouze dvě a vyplatila jen 230 tisíc korun. Poškozený si byl naštěstí vědom svých práv a zabojoval o adekvátní plnění. Jenom na odškodnění trvalých následků tak získal 2,3 milionu korun, tedy 10x vyšší částku. O dalších nárocích se přitom ještě rozhoduje,“ popisuje Beck.
Při sjednání pojistky by motorkáři měli myslet na ušlý výdělek
Je chvályhodné, že část motorkářů myslí na zadní vrátka a pro případ nehody si sjednává pojistku. Na co se ale zaměřit, aby opravdu sloužila svému účelu? Vindicia doporučuje klást důraz na trvalé následky, zdvojnásobit plnění u dopravních nehod, pojištění na invaliditu sjednat už od prvního po třetí stupeň, stejně jako denní odškodné a pracovní neschopnost v maximální výši. Pokud je totiž motorkář viníkem nehody, pojistka mu musí pokrýt ušlý výdělek.