Jakmile začnou zlátnout listy a přihlásí se podzimní plískanice, automechanici začnou mít napilno s výměnou letních pneumatik za jejich zimní verzi. S tím, jak přibývá zim s malým či žádným množstvím sněhu a ledu, se však objevují i řidiči, kteří si přezouvání auta rozmýšlejí. Jenže spořivost se jim v konečném důsledku může hrubě nevyplatit. Společnost Vindicia upozorňuje, že pro odškodnění jsou zimní pneumatiky velmi důležité. Bez nich se v očích pojišťovny z poškozeného stává viník a kompenzace může být výrazně krácena, často dokonce zcela zamítnuta.
Současná pravidla pro jízdu na zimních pneumatikách hovoří jasně. V období od 1. listopadu do 31. března jimi musí být vozidlo vybaveno, pokud je, nebo se může na vozovce vyskytovat námraza, souvislá vrstva ledu či sněhu. A jsou rovněž dané úseky, kde je použití zimní sady povinné automaticky. Pokud tedy v lednu vyjede řidič na Hodonínsku, když jsou 2 stupně nad nulou za nákupem na letních pneumatikách, pravidla teoreticky neporušuje.
Vše se komplikuje, pokud dojde k nehodě. „Platí, že se v případě bouračky policie zaměří právě na pneumatiky. Výsledkem bývá uzavření případu jako nepřizpůsobení jízdy vnějším faktorům. Roli v nehodě totiž hrají i jiné faktory než námraza, sníh a náledí. Jde například i o teplotu vozovky. I když tedy bylo sucho a nemrzlo, může se z původně poškozeného řidiče stát spoluviník či dokonce viník. O závěry policie se pak opírá pojišťovna, která kompenzaci odmítne vyplatit nebo ji výrazně krátí – jednoduše proto, že kdyby jel na zimních pneumatikách, mohl například dříve zabrzdit a nehodě zabránit,“ varuje Tomáš Beck, odborník na odškodnění společnosti Vindicia. Vyhráno však člověk nemá ani v případě, že policie rozhodne o tom, že zimní pneumatiky na nehodu vliv neměly. Pojišťovna pak často iniciuje soudní spor a opírá se o vlastní posudek.
Že se při získávání odškodnění jedná o skutečně závažnou komplikaci, potvrzují dlouholeté zkušenosti Vindicia. „Příběhy se hodně podobají. Lidé, kteří chtěli na zimních pneumatikách ušetřit, se vydají na nákup či za zábavou. Ovšem následuje nehoda, po které je výletník na letních gumách označen za spolupachatele, či dokonce viníka, protože jeho brzdnou i reakční dráhu neadekvátní obutí výrazně prodloužilo. Za své klienty vždy bojujeme, ale v těchto případech většinou musíme zájemce odmítat, protože se boj o odškodnění téměř nedá vyhrát,“ uvádí Beck. V tomto případě doporučuje neriskovat a na zimu mít pro auto adekvátní přezutí. Jedinou obranou zůstává vypracování nezávislého posudku v oboru dopravy, ten si ovšem viník musí zadat i zaplatit sám. Vyhotovení je poměrně drahé, časově náročné a výsledek nejistý. Snaha vyhnout se několika tisícové investici do zimních kol a výměny se tak výrazně prodraží.
A nejde jen o pneumatiky. Auto musí být na jízdu v zimě adekvátně připraveno.